De grote vraag is vaak: Is het budget leidend, of de doelstelling?
Een goede gamedesigner kan bij een leidend budget snel schakelen en zeggen welke onderdelen in het spel kunnen worden verwerkt voor welke prijs. Daarbij is het echter moeilijk vaste prijzen te geven, die zijn altijd afhankelijk van graad van uitwerking en combinaties van onderdelen.
Daarbij is het handig de volgende checklist in je hoofd te hebben:
Welk spel wil ik?
Doelen
- Doelgroep (leeftijd, computervaardigheid)
- Doelstelling (gedrags modificatie, serious, education, reclame)
- Emotionele waarden (Hoe bereik je de doelstelling, vertaal je deze naar de gamethematiek
- Beleving: Gewenste speelduur, verslaving etc.
Thematiek
- Welk thema (aansluitend bij doelgroep)
- Hoe uit de branding / sponsoring zich in thema en grafisch/ stijl?
- Beperkingen in gameDesign door wensen van sponsor/klant (bijv geen geweld)
Budget
- Game budget in geld
- Game budget in tijd (deadline!)
- Landingssite/integratie in bestaande site
Spel elementen
- GamePlay / gameEngine
- Levels (arcade style?)
- Worlds (platform games, racing games etc)
- Feedback: vrij te spelen, achiements, missions
- Extra's: bonussen, lives, specials
- GameShop
Spel content /screens
- Loading
- Splash
- Menu
- Gameresults
- Prijzenpagina
- Options
- Credits
- Help / integrated help?
- Walkthrough
- Highscores
- Invite friends (social, tellafriend)
- Design traject: Karakters / Kenmerkende Game elementen
Delivery
- Context(s) (standalone/sitewarmer, campaign, nomad-, social-)
- Platforms (App/web.. Flashfallback?, backward compatible)
- Medium keuze (Unity, Flash, HTML5, Accelerated app, Native App, console, rig)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten